Sydfinska kust-ångfartygs-bolaget

Sydfinska kust-ångfartygs-bolaget grundades 1865 i Åbo med Frithiof Hultman som initiativtagare och flyttade ca 1868 sitt kontor till Ekenäs. Rederiet började sin verksamhet med att i Sverige inköpa hjulångaren Amiral von Platen. Fartyget trafikerade rutten Stockholm-Åbo-Hfrs med flera mellanliggande bryggor vid den finländska sydkusten. 1863 ersattes Amiral von Platen med likaså i Sverige inköpta ångaren Telegraf, som var drygt 41 m lång men på bara 61 brt. Fartyget var byggt 1863 i Norrköping och propellerdrivet. Under det nya namnet Hangö sattes hon i juni 1872 in mellan Hfrs-Stockholm via Ekenäs/Skuru, Hangö, Dalsbruk, Åbo och Mariehamn, en rutt hon trafikerade i 20 år, tidvis förlängd till S:t Petersburg. Passagerarutrymmena indelades i första och andra klass samt akter- respektive fördäck. I juni 1886 hyrdes hon av Muntra Musikanter för en resa till Stockholm. När Hultman avled 1890 försvann den drivande kraften bakom rederiet. Problem med vintertrafiken, hård konkurrens från andra rederier samt järnvägen till Hangö tvingade följande år rederiet att upphöra. Hangö såldes till Göteborg och sjönk med förlust av fyra liv i en kollision 1913. (sign. H.E.A, Sångarkören M.M:s färd till Stockholm, 1886; W.E. Nordström, Vision och verklighet, 1976; D. Dromberg, Ångfartygspost i Östersjöområdet 1839-1875, 1981) (Thure Malmberg)

SydfinskaKustAangfartygsBolaget

Sydfinska kust-ångfartygs- bolaget. Skylt som hängt utanför Ekenäskontoret, Ekenäs landskapsmuseums samlingar. Rederiet hade bl.a. västnyländska bruksägarintressen i ryggen. Foto: Ekenäs museum.

Aktörer
utgivare: Svenska folkskolans vänner
upphovsman: Sigbritt Backman
ägare: Svenska folkskolans vänner
Ämnesord
rederier, ångbåtar
Objektet skapat och/eller period början
-.-.-
Period slutar
-.-.-
Typ
Text
Skapat 20.07.2009
Uppdaterat 03.06.2017