Kovanko, Lilga (f. 12/12 1943 Hfrs), skådespelare. Kovanko har varit Lilla teatern trogen s.g.s. hela sitt yrkesverksamma liv fr.o.m. 1969, med undantag av ett avhopp till Svenska teatern 1974-79. P.g.a. ensemblens litenhet vid Lilla teatern är skådespelarna inte sällan med i var och varannan pjäs, vilket medfört att Kovanko har medverkat i oräkneliga pjäser, i stora och små roller. Hon har gestaltat de mest väsensskilda kvinnokaraktärer, bl.a. Ofelia i Hamlet, fosterdottern Varja i Körsbärsträdgården, den intriganta, grymma Madame de Merteuil i Farliga förbindelser, överstinnan Beate Ekenstedt i Charlotte Löwensköld och otaliga andra, allt från fars till tragedi.
Kovanko grundade 1986 tillsammans med Marina Motaleff en egen liten teater, Teater Atena, i avsikt att göra barnen bekanta med den antika sagovärlden. Deras pjäs Elphida uppfördes på Svenska teaterns Miniscen. Följande pjäs, Hallonbacken, blev en tio år lång framgångsstory. Kovanko var Edith Södergran i pjäsen som är skriven av Stina Katchadourian. Den regisserades av Marina Motaleff, visades först i gymnasierna men gick sedan på turné till Sverige, Norge, Terijoki på Karelska näset, till Kanada och USA. Kovanki har också haft roller i tv och på film, bl.a. i Vodka, kommissarie Palmu (1969), i Bensin i blodet (1970 i Risto Jarvas regi) och i Långt borta och nära (1976). (Margita Andergård)
Kovanko grundade 1986 tillsammans med Marina Motaleff en egen liten teater, Teater Atena, i avsikt att göra barnen bekanta med den antika sagovärlden. Deras pjäs Elphida uppfördes på Svenska teaterns Miniscen. Följande pjäs, Hallonbacken, blev en tio år lång framgångsstory. Kovanko var Edith Södergran i pjäsen som är skriven av Stina Katchadourian. Den regisserades av Marina Motaleff, visades först i gymnasierna men gick sedan på turné till Sverige, Norge, Terijoki på Karelska näset, till Kanada och USA. Kovanki har också haft roller i tv och på film, bl.a. i Vodka, kommissarie Palmu (1969), i Bensin i blodet (1970 i Risto Jarvas regi) och i Långt borta och nära (1976). (Margita Andergård)