Karelska banan

Karelska banan från Viborg till Joensuu över S:t Andree, Elisenvaara och Sordavala (310 km) började byggas 1890 och öppnades för trafik 1894. Östgränsens förflyttning efter andra världskriget skar av banan; endast sträckan Joensuu-Niirala (68 km) befinner sig numera på finländskt territorium. Tack vare ett transitoavtal med Sovjetunionen 1956 kunde banavsnittet Niirala-Parikkala utnyttjas för godstrafik. Den förlorade delen av Karelska banan ersattes 1967 av banan Parikkala-Säkäniemi (93 km), som förbinder Kymmenedalen med Norra Karelen.
 
Aktörer
utgivare: Svenska folkskolans vänner
upphovsman: JohanLindberg
ägare: Svenska folkskolans vänner
Ämnesord
järnvägar, tåg
Objektet skapat och/eller period början
-.-.-
Period slutar
-.-.-
Typ
Text
Skapat 19.01.2011
Uppdaterat 15.06.2023